Innovatie killer KNB slaat weer toe

Tijdens de laatste ledenraad is een besluit om ID scanners uit te delen aan notarissen en dat te financieren met een verhoging van de VIS en BRP tarieven erdoor gedrukt. In beginsel is de gedachte prima. Notarissen moeten zich er beter van vergewissen met wie ze zaken doen. Een ID scanner helpt daar zeker bij.

Om notarissen te forceren hiervan gebruik te maken is het toevoegen van een regeltje aan de Verordening beroeps- en gedragsregels voldoende. Maar in plaats van dit aan de markt over te laten heeft de KNB besloten dit verder zelf te regisseren. Daarmee gaat de KNB wederom de betutteling voorbij door de door hen gekozen oplossing op te dringen.

Het besluit is eenvoudig aangenomen. De grote massa van de notarissen heeft nog geen scanner, dus accepteert deze maatregel probleemloos. Notarissen zullen dit zelfs als cadeautje zien; ze hoeven er immers niets voor te betalen. Dat de kosten VIS en BRP omhoog gaan merken ze slechts als ze heel scherp op de cijfers zitten. Notarissen die zich welbewust zijn van hun poortwachtersfunctie en deze heel serieus nemen, hebben reeds maatregelen genomen en hebben ID scanners laten plaatsen.

Innovatie killer
In de meeste gevallen hebben de softwareleveranciers van notariële pakketten een koppeling gebouwd met de ID scanner. Er staan er inmiddels honderden gekoppelde ID scanners in het veld. Waarom is KNB dan weer een innovatie killer in dezen? Juist om voorgaande. De markt heeft reeds geconstateerd dat er een oplossing moet komen én dat een koppeling met de notariële software nuttig is.

Door de door de KNB doorgedrukte oplossing in de markt uit te delen staan de ondernemende, innovatieve notarissen voor aap. Ze hebben immer voor niets geïnvesteerd. Voor de softwareleveranciers geldt hetzelfde. Weer een ontwikkeling waar veel tijd en energie in is gaan zitten die zó over de balk kan. En zo wordt de innovatiekracht uit de markt geslagen.

Waarom zouden notarissen nog samen met hun softwareleveranciers aan nieuwe ontwikkelingen werken als de KNB als partij alles weer overhoop kan gooien? Positieve gedrag belonen is de sleutel. KNB heeft die sleutel kwijt gemaakt.

Geen enkel overleg
Dan nog: waarom is er geen enkel overleg over dergelijke maatregelen met betrokken partijen. Met enige regelmaat zitten KNB en softwareleveranciers bij elkaar in overleg voor afstemming van ontwikkelingen die de branche raken. Geen woord hierover. Heel verstandig vanuit het KNB oogpunt: de softwareleveranciers zouden hier stuk voor stuk bezwaar maken waarmee het plannetje van de KNB misschien sneuvelt voor het bij de leden door de strot wordt geduwd.

Niet de eerste keer
Hoezo slaat de innovatie killer KNB wéér toe? In 2017 heeft de KNB besloten dat het verstandig is om zelf software voor notariskantoren te -laten- ontwikkelen. Om innovatie te bevorderen. Uiteraard wordt dit omslachtig in allerlei stichtingen verstopt, maar het besluit en garantie voor financiering liggen er. De softwareleveranciers mogen wederom een nieuwe concurrent verwelkomen in een toch al kleine markt.

Innovatie wordt hiermee bij de bestaande leveranciers een slag toegebracht: het is niet zo lastig te bedenken -ondanks alle ontkenningen ten spijt- dat deze nieuwe partij op technologisch en commercieel vlak een voorsprong krijgt. Notarissen stoppen vervolgens met investeren en innoveren, wachtende op de ‘alles omvattende’ nieuwe software. Die maar niet komt. Intussen worden miljoenen euro’s verbrand die zo mooi in innovatieve oplossingen hadden kunnen worden gestoken. Als de KNB de samenwerking maar had gezocht, niet de confrontatie.

Tip van mij aan de KNB: ga de belangen van de beroepsgroep behartigen. Ga strijden voor de toekomst van het notariaat. Doe iets aan de publieke opinie. Zorg voor een helder kader van kwaliteit en zekerheid waaraan notarissen moeten voldoen. Doe waarvoor je bent opgericht.

Het kan wel wat worden. Met een beetje goede wil en effectieve samenwerking.

Ben van Hengstum