Know Your Cliënt met NEXTid

Als notaris heeft u de wettelijke plicht om uw cliënten correct te identificeren. Het wordt steeds belangrijker dat u zeker weet wie u voor u heeft: Know Your Cliënt. U kunt het legitimatiebewijs met het blote oog controleren maar dit is best lastig. Daarom kunt u gebruik maken van een zogenaamde ID-scanner/WID-scanner. Deze scanner verifieert of een legitimatiebewijs niet vervalst is.

De KNB wil via een verordening u verplichten om een dergelijke scanner te gaan gebruiken. Deze scanner wordt niet alleen verplicht maar ook geleverd via de KNB. Dit gaat u – zo geeft de KNB aan – betalen door een hogere bijdrage voor VIS- en BRP-inzage.

Naast dat het vreemd is dat u geen keuze heeft, biedt de KNB hiermee een oplossing voor een niet bestaand probleem. In de markt worden deze scanoplossingen namelijk al jaren door meerdere partijen aangeboden. Het zou logischer zijn als de KNB zich richt op bewustwording van nut en noodzaak van cliënten identificatie in het notariaat, in plaats van deze verplichting.

NEXTid
Samen met de firma RestPort Technologies bieden wij met NEXTid al een oplossing voor de kantoren die werken met NEXTassyst. Met NEXTid voldoen onze kantoren aan hun plicht om hun cliënten correct te identificeren. Daarnaast worden alle gegevens automatisch verwerkt in ons softwarepakket NEXTassyst en wordt er desgewenst een VIS en/of BRP-check gedaan.

Ook kunnen kantoren zelf bepalen welke gegevens zij wel en niet wensen op te slaan en kunnen zij – met behulp van een beveiligde smartphone applicatie – ook buiten kantoor de scanoplossing gebruiken. Een groot aantal van onze kantoren voldoet dus al aan deze ‘verplichting’ vanuit de KNB en werkt ook nog eens zeer efficiënt door de automatische gegevensverwerking in NEXTassyst.

Onze kantoren – en kantoren die een andere oplossing gebruiken – zijn straks dus de dupe terwijl ze nu al volledig voldoen aan hun identificatieverplichting. Zij hebben namelijk al een scanner aangeschaft en betalen straks - als het aan de KNB ligt - dubbel.

NotarisID
Een ID-scanner/WID-scanner kan – in de toekomst – ook gebruikt worden voor het uitgeven van een NotarisID. Het uitlezen en checken van het legitimatiebewijs voor het uitgegeven van een NotarisID kan echter prima gedaan worden met de ID-scanner die RestPort Technologies en andere aanbieders aanbieden. Dit is derhalve geen valide argument voor een nieuwe scanner via de KNB.

Innovatie beperkend
De KNB wil – zo las u vorig jaar – innovatie bij softwareleveranciers bevorderen. Het zelf in de hand nemen van zaken als een ID-scanner staat echter lijnrecht tegenover dit streven van de KNB. De notariële softwareleveranciers hebben dit in het verleden al ontwikkeld en notariskantoren maken hier al gebruik van. Reeds uitgevoerde ontwikkelingen zouden teniet worden gedaan, en dat zou natuurlijk zonde zijn. Er is dus geen enkele reden voor de KNB om dit in eigen hand te nemen en werkt juist innovatie beperkend in plaats van bevorderend.

Efficiënt werken
Wilt u ook zekerheid bij het identificeren van uw cliënten en dagelijks tijd en geld besparen door de automatische gegevensverwerking in NEXTassyst? Neem dan contact op met Martin (06 1472 6397 of martin@devoon.nl) of Boi (06 1448 3039 of boi@devoon.nl) en profiteer nu al van de mogelijkheden van NEXTid.